Friday 14 February 2020

Kerjasama ekonomi asean dalam pelaburan forex


KERJASAMA SERANTAU. ASEAN i. ASEAN. Pertubuhan negara-negara Ásia Tenggara di tubuhkan pada tahun 1967 de Banguecoque, Tailândia ii. Negara anggota. Semua 10 buah negara Asia Tenggara iii. Kerjasama dalam ASEAN: a. Perdagangan antara negara ASEAN b. Perluasan saiz pasaran c. Teknologi perkongsian. RampD, dan inovasi baru d. Pelaburan perkongsian modal dan kewanagan e. Saling melengkapi dalam aspek bahan mentah, pengkhususan pengeluaran dan perkhidmatan f. Pengaliran tenaga buruh dan kepkaran g. Penjagaan alam sekitar iv. Halangan dalam kerjasama ASEAN a. Persaingan sesama negara pengeluar - barangan yang sama b. Kejatuhan nila mata wang c. Kuasa beli pasaran tidak sama KERJASAMA EKONOMI SERANTAU. SEGI TIGA PERTUMBUHAN ASEAN i. KONSEP SEGITIGA PERTUMBUHAN. Merujuk kepada kerjasama ekonomi pada kawasan yang lebih kecil di dalam wilayah asean melibatkan tiga atau empat buah negara yang berjiransempadan ii. KAWASAN SEGITIGA PERTUMBUHAN. uma. IMS-GT - Indonésia, Malásia, Singapura - Triângulo do Crescimento (Selatan) b. IMT-GT - Indonésia, Malásia, Tailândia - Triângulo do Crescimento (Utara) c. EAGA-BIMP - Área de crescimento da Ásia Oriental - Brunei, Indonésia, Malásia, Filipina iii. Rancangan pembangunan ekonomi Segitiga Petumbuhan a. Pembangunan sektor pelancongan - pulau langkawi, pulau phuket, kepulauan riau b. Pembangunan sektor pengangkutan - transborneo, link kedua, feri pulau langkawi ke pulau phuket dan acheh c. Pembangunan sektor telekomunikasi - internet asean, pertukaran rancangan tv d. Pembangunan sektor pertanian dan perikanan e. Kerjasama sektor perhutanan f. Kerjasama infrastruktur fizikal g. Pembangunan sektor perindustrian iv. Kepentingan dan saling bergantung menerusi kerjasama segitiga pertumbuhan ASEAN a. Mempercepatkan pembangunan sumber alam di kawasan yang terbabit b. Perluasan pasaran dan perdagangan c. Pelaburano perkongsiano modal d. Teknologi perkongsian, RampD, dan inovasi baru e. Pengaliran buruh dan tenaga pakar v. Masalah-masalah dalam kerjasama segitiga pertumbuhan ASEAN a. Kegawatan ekonomi serantau-menjejaskan nilai matawang-banyak projek dirancang dibatalkan b. Masalah fizikal - bentuk muka bumanturgung ganang, berpulau, sukar memajukan infrastruktur-jalanraya, lebuh raya c. Masalah teknologi dan kepakaran yang rendah d. Masalah politiktuntutan bertindih, pulau batu puith, ancaman lanun dari filipina e. Masalah pasaran terhad - penduduk jarang, miskin, kuasa beli rendahKERJASAMA SERANTAU DALAM PERDAGANGAN KERJASAMA SERANTAU DALAM PERDAGANGAN, ASEAN, ASA, MAPHILIDO, CUKAI LGM 3023 GEOGRAFI MALÁSIA Soalan Individu. KERJASAMA SERANTAU DALAM PERDAGANGAN KUMPULAN KULIAH. B Pensyarah. En. Mat Disediakan oleh. Nama. Siti Zubaidah bt Ibrahim No Matrik. Programa D20091035632. Semestre de Pendidikan Geografi (AT33). Lima Isi Kandungan Bil Perkara Muka surat 1.0 Pendahuluan 1-2 2.0 Kerjasama serantau dalam perdagangan 2.1 Zon kawasan perdagangan bebas ASEAN (AFTA) 2.2 Kerjasama ASEAN 3 2.3 Kawasan pelaburan ASEAN (AIA) 2.4 Kerjasama Asia pasifik (APEC) 2 2-4 4 4 -6 6-7 3.0 Kesan kerjasama serantau dalam perdagangan terhadap negara anggota. 3.1 Meningkatkan ekonomi negara anggota. 3.2 Menambahkan peluang pekerjaan dalam negara. 3.3 Meningkatkan kehadiran pelaburan luar asing (IDE). 3.4 Meningkatkan kadar kemahiran tenaga buruh dan teknologi. 8 8-9 9 - 10 10 - 11 11 4.0 Penutup 12 1.0 Pendahuluan Malásia terletak di bahagian tenggara Benua Ásia. Keadaan demografi Malásia yang di kelilingi oleut laut dan pulau-pulau disekitarnya telah menyebabkan Malásia bergiat aktif dalam pertubuhan negara serantau bagi menjamin kemakmuran ekonomi, politik dan sosial negara dalam keadaan terjaga. Pertubuhan serantau merupakan satu pertubuhan yang keanggotaannya terdiri daripada negara-negara yang berjiran antara satu sama lain. Pembentukan pertubuhan ini adalah untuk menjaga kepentingan politik, ekonomi atau sosial antara negara anggota. Semenjak Malásia mencapai kemerdekaan terdapat tiga pertubuhan serantau yang telah dibentuk dan disertai oleh negara iaitu Persatuan Negara-negara Ásia Tenggara (ASA) pada tahun 1961, Malásia, Filipina e Indonésia (MAPHILINDO) pada tahun 1963 dan Persatuan Negara-negara Ásia Tenggara (ASEAN) Pada tahun 1967 (Ruslan Zainuddin, 2001). Pembentukan ASA telah dicadangkan oleh Tuanku Abdul Rahman kerana bagi mengekang masalah ancaman komunis yang melanda kawasan serantau pada masa itu dan memajukan ekonomi dan sosial antara negara anggota. Namun demikan, ASA telah dibubarkan ekoran daripada masalah kerjasama yang tidak erat dan saling mencurigai antara satu sama lain. Setelah itu, MAPHILINDO telah ditubuhkan pada tahun 1963 menggantikan ASA. MAPHILINDO telah mengabungkan tiga negara iaitu Malásia, Filipina e Indonésia. Matlamat MAPHILINDO ditubuhkan adalah untuk meningkatkan perhubungan persahabatan dan menyelesaikan pertelingkahan antara Malásia-Filipina e Malásia-Indonésia. Namun demikian, pertubuhan ini juga telah dibubarkan dan digantikan dengan ASEAN pada 8 Ogos 1967 (Asrar Omar, 2003). Matlamat penubuhan ASEAN adalah untuk mengekalkan kestabilan politik di rantau Ásia Tenggara, membantu antara satu sama lain dalam bidang ekonomi, sosial dan kebudayaan, meningkatkan taraf hidup penduduk melalui kerjasama dalam bidang pertanian, perdagangan dan perindustrian, memberikan kerjasama dan membantu dalam bentuk latihan dan penyelidikan serta Mengadakan hubungan yang erat dengan persatuan atau pertubuhan serantau dan antarabangsa. Keanggotaan ASEAN pada ketika itu terdiri daripada lima buah negara, iaitu Malásia, Indonésia, Tailândia, Filipina e Singapura. Jumlah anggotanya bertambah menjadi sepuluh buah negara apabila kesemua negara di Asia Tenggara menjadi ahli. Negara-negara berkenaan ialah Vietnã, Myanmar, Brunei, Laos e Kampuchea. Negara Papua Nova Guiné telah dilantik sebagai pemerhati kerana negara ini terletak bersempadan dengan Indonésia tetapi bukan dalam Zon Asia Tenggara. Kerjasama antara negara anggota ASEAN semakin teguh hingga ke hari ini dan bagi memastikan setiap objektif yang dibentuk tercapai (Mohd Syariefudin Abdullah, Mohd Kamal Kamaruddin, Ahmad Sohaimi Lazim, 2009). Gambarajah. Peta negara-negara ASEAN Sumber. Asean. org64.htm 2.0 Kerjasama serantau dalam perdagangan ASEAN dapat dilihat sebagai asas yang kuat dalam menjalinkan kerjasama serantau. Jika Dilihat dari awal penubuhannya hingga kini, banyak rancangan yang berjaya dilaksanakan demi kebaikan bersama. Programação Walaupun utama ASEAN adalah ke arah integrasi ekonomi namun perkembangan kearah kerjasama ekonomi ini agak perlahan (Scrib, 2017). 2.1 Zon kawasan perdagangan bebas ASEAN (AFTA) AFTA ialah zon perdagangan bebas antara negara-negara ASEAN iaitu Malásia, Singapura, Tailândia, Filipina, Indonésia, Vietnã, Laos, Mianmar, Kemboja e Brunei. AFTA merupakan satu usaha untuk melonggarkan halangan perdagangan supaya mendapat faedah terus antara negara anggota. Ketua-ketua negara ASEAN telah mengambil inisiatif bagi megukuhkan lagi ekonomi antara negara anggota dengan mengadakan pakatan ekonomi dengan mangadakan Zon Perdagangan Bebas Cukai eang telah dimeterai pada tahun 1992 dalam sidang kemuncak ASEAN di Singgapura. Dalam Zon Perdagangan Bebas Cukai (AFTA) taxa keutamaan telah diberikan kepada kesemua negara anggota. Negara anggota telah diberikan keutamaan dalam eksport dan importação barangan ke negara anggota yang lain dengan diberi keistimewaan dalam kontrak kuantiti jangka panjang, perolehan istimewa oleh entiti kerajaan, pelonggaran langkah-langkah bukan tarifa de peluasan tarif istimewa (Mohd Syariefudin Abdullah, Mohd Kamal Kamaruddin, Ahmad Sohaimi Lazim, 2009). Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN juga berorientasikan kearah liberalisasi perdagangan yang lebih besar dengan melibatkan integrasi ekonomi serantau. Perdagangan yang dijalankan melalui kawasan ini telah dianggarkan akan dikenakan tarifa sifar keatas kesemua perdagangan intra-ASEAN pada tahun 2017 dan akan menjadi pasaran tunggal bagi pengeluaran barangan, perkhidmatan dan pelaburan menjelang tahun 2020 (Chubashini Suntharalingam dan Charles Santiago, 2017). Dalam konteks negara kita Malásia, AFTA merupakan satu plataforma yang baik bagi meraih keuntungan dalam bidang eksport dan import antara negara anggota. Hal ini kerana, Malásia telah meraih keuntungan yang tinggi dalam perdagangan eksport dan importar antara negara anggota iaitu sebanyak 33 pada de 2018 2018 dan teh meningkat berbanding tahun sebelumnya. KEUNTUNGAN EXPORTAÇÃO NEGARA e IMPORT pada tahun 2018. (peratus) Tailândia Singapura Malásia Indonésia Filipina 37 36 33 27 19 Jadual. Exportação de Keuntungan e importar antara Negara ASEAN pada tahun 2018. Sumber. Sasak (2018). Selain daripada itu, kawasan AFTA ini telah banyak memberikan sumbangan kepada para peniaga kecil-kecilan dan kassial dalam meningkatkan jualan pasaran produk mereka. Di samping itu juga, kadar kemasukan pelaburan luar asing (FDI) turut meningkat dengan adanya kawasan AFTA ini. Kemasukan FDI eang tinggi telah menyediakan peluang pekerjaan yang banyak bagi memenuhi permitan pekerjaan di negara ini (Chubashini Suntharalingam dan Charles Santiago, 2017). 2.2 Kerjasama ASEAN 3 Konsep ASEAN 3 ini merujuk pada kerjasama yang ingin diwujudkan antara negara ASEAN dengan negara-negara timur iaitu China, Jepun e Coreia. Konsep ASEAN 3 ini telah diperkenalkan oleh mantan perdana menteri Malysia iaitu Tun Dr. Mahatir Mohamad pada tahun 1997. Keanggotaan ASEAN 3 ini merangkumi kesemua negara anggota ASEAN, China, Jepun e Coreia. Menteri-menteri luar negara-negara ini dijemput menghadiri siri perbincangan tentang kerjasama yang ingin diwujudkan. Melalui konsep ekonomi ini segala perancangan mengenai ekonomi antara negara anggota akan dirancakkan lagi dengan pelbagai aktiviti ekonomi yang dirancangkan secara tersusun dan teratur. Keunhunan yang akan diperolehi oleh negara ASEAN adalah dalam memperolehi kepakaran dari negara-negara timur tersebut secara terus (.Mohd Syariefudin Abdullah, Mohd Kamal Kamaruddin, Ahmad Sohaimi Lazim, 2009) 2.3 Kawasan pelaburan ASEAN (AIA) Perjanjian rangka kerja mengenai Kawasan Pelaburan ASEAN ( AIA) telah ditandatangani oleh menteri-menteri ekonomi ASEAN de Kuala Lumpur pada Oktober tahun 1998. AIA bertujuan untuk mewujudkan kawasan rantau ASEAN sebagai kawasan pelaburan yang berdaya saing menjelang 01 Januari 2018 dengan adanya peluang pelaburan yang liberal dan telus dan mesra alam terhadap alam sekitar. Selain daripada itu juga, AIA juga diharapkan mampu untuk menyumbang ke arah mencapai aliran bebas pelaburan di rantau ini menjelang 2020. AIA meliputi semua pelaburan langsung dan tidak termasuk dalam pelaburan portfolio dan perkara-perkara yang berkaitan pelaburan yang telah dilindungi oleh perjanjian ASEAN yang lain seperti Perjanjian Rangkaian Kerja ASEAN mengenai Perkhidmatan (AFAS). Kemudahan pelaburan yang disediakan AIA adalah meliputi lima sektor iaitu pembuatan, pertanian, perikanan, perhutanan dan perlombongan dan kuari serta perkhidmatan yang berkaitan dengan kesemua sektor diatas. Kawasan Pelaburan ASEAN (AIA) merupakan ruang yang sesuai untuk menyelesaikan masalah dan cabaran yang dihadapi oleh syarikat apabila mereka melabur di rantau ini (Utusan Online, 2017). Gambarajah. Bidang-bidang yang diberi keutamaan dalam AIA. Sumber. Google Imagens Kesemua pelaburan dalam industri di negara ASEAN akan dibuka kepada pelabur-pelabur ASEAN menjelang tahun 2018 dan kesemua pelabur dari negara luar anggota menjelang tahun 2020 serta pengecualian yang diberikan melalui Senarai Pengecualian Sementara (TEL) akan ditamatkan secara berperingkat menjelang tahun 2018. Selain daripada Itu juga, AIA mengadakan peruntukan bagi menubuhkan Majlis AIA yang terdiri daripada menteri-menteri yang bertanggungjawab untuk menguruskan mengenai pelaburan dalam majlis AIA. Peranan Majlis AIA adalah untuk menyelia, menyelaras dan mengkaji semula pelaksanaan perjanjian. Jawatankuasa Penyelarasan Pelaburan (CCI) telah ditubuhkan untuk membantu Majlis AIA. Di bawah Perjanjian AIA, pelaksanaan yang dijalankan melalui tiga programa iaitu kerjasama pelaburan dan kemudahan, promosi dan kesedaran serta liberalisasi dalam pelaburan. Selain daripada itu juga ekoran daripada wujudnya kawasan pelaburan, ASEAN telah berjaya menarik ramai pelabur luar asing (FDI) bagi melabur di kawasan ASEAN. ASEAN juga perlu menarik pelaburan berkualiti yang akan memperluas hubungan, selain pelaburan bernilai tambah yang memberi kesan positif ke atas perkembangan setiap ekonomi negara di rantau ini. Hal ini adalah kerana pelaburan antara ASEAN telah susut sebanyak 59.1 peratus daripada AS10.5 bilion pada 2008 kepada AS4.4 bilion pada 2009. Pelabur utama ASEAN ialah Singapura (AS2.5 Usaha untuk bilion), Malásia (AS1.3 bilion) e Indonésia (AS0,92 bilion). Mempromosi ASEAN sebagai wilayah, melengkapkan inisiatif promosi secara perp dipertingkatkan agar ekonomi dirantau ASEAN turus kukuh menjelang tahun 2020 (Utusan Online, 2017). 2.4 Kerjasama Ásia Pasifik (APEC) Gambarajah. Senarai keanggotaan APEC Sumber. Digitaljournalarticle262508 Walaupun negara kita bergiat dalam pembangunan ekonomi kawasan serantau, namun demikian Malásia juga tidak ketinggalan dalam Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC). APEC merupakan satu forum ekonomi bagi sekumpulan negara yang bersempadan dengan Lautan Pasifik dan telah ditubuhkan pada tahun 1989. Antara isu yang sering dibincangkan ialah masalah ekonomi serantau, kerjasama perdagangan dan pelaburan. Negara-negara ini mewakili 60 peratus eknomi seluruh dunia. Sekretariat APEC berpusat di Singapura. APEC mengadakan persidangan kemuncak setiap tahun yang dihadiri oleh setiap ketua kerajaan bagi setiap negara anggota. Lokasi persidangan akan diadakan secara bergilir-gilir antara negara-negara anggota (Wikipedia, 2017). Malásia merupakan antara negara anggota asal kerjasama ini yang ditubuhkan pada 1989 dan teh mendapat banyak manfaat dalam membangunkan ekonomi dan perdagangan negara dengan memperoleh pelbagai maklumat dan maklum balas daripada negara maju. Antara manfaat yang diperolehi por Malásia ekoran daripada keanggotaan Malásia dalam persatuan APEC ini adalah pertumbuhan positif ekonomi negara telah berlaku. Hal ini adalah kerana bermula daripada tahun 1989 hingga tahun 2007, pertumbuhan ekonomi negara anggota APEC adalah sekitar 6.1 peratus, iaitu lebih tinggi daripada pertumbuhan ekonomi dunia sekitar 5.8 peratus. Dalam tempoh yang sama itu juga, jumlah keseluruhan eksport APEC meningkat AS6.2 trilion (RM21.7 trilion), iaitu purata peningkatan sebanyak 9.5 peratus setahun. Peningkatan ekonomi APEC yang ketara ini tentu sekali akan meninggalkan kesan kepada negara anggota seperti negara Malásia. Pertumbuhan ekonomi yang kukuh yang dialami oleh Malásia telah mengundang lebih ramai FDI datang melabur di Malaysia. Selain daripada itu juga, APEC bukan saja pentas untuk Malásia mempelajari dan membangunkan ekonomi negara tetapi juga ruang terbaik bagi negara membangun seperti Peru, Filipina do México mempelajari pengalaman negara untuk meningkatkan perdagangan mereka walaupun pada saat tidak menentu melalui perkongsian ilmu yang diadakan sesama anggota APEC ( Digital Jurnal, 2009). 3.0 Kesan kerjasama serantau dalam perdagangan terhadap negara anggota. Kerjasama serantau dalam perdagangan banyak mendatangkan kesan positif terhadap negara anggota dalam mengukuhkan ekonomi di setiap negara anggota. Namun demikian, kesan negatif juga timbul ekoran daripada kerjasama ini. Berikut adalah antara kesan yang wujud ekoran daripada aktiviti perdagangan serantau di ASEAN. 3.1 Meningkatkan ekonomi negara anggota. Sejak beberapa dekad yang lalu ekonomi Malásia mengalami perkembangan yang pesat. Kadar pertumbuhan ekonomi tinggi yang dicapai menjadikan Malásia antara negara yang terbaik prestasinya di rantau ASEAN. KEUNTUNGAN EXPORT NEGARA e IMPORT Pada tahun 2018. (peratus) Tailândia Singapura Malásia Indonésia Filipina 37 36 33 27 19 Sumber. Sasak (2018). Jadual. Exportação de Keuntungan e importar antara Negara ASEAN pada tah. 2018. Keuntungan exportar a importação negara pada tuhun 2018, Malásia telah mencatatkan peratusan jumlah exportar dan importar yang tinggi para menduduki tangga ke tiga dalam senarai negara ASEAN. Hal ini telah membuktikan bahawa peningkatan ekonomi telah berlaku ekoran daripada penglibatan negara dalam perdagangan antara serantau ini. Namun demikian, dalam mengecapi arus kemajuan ekonomi negara juga terdedah kepada arus globalisasi yang mampu mengugat kemajuan ekonomi negara. Dalam konteks ini, cabaran utama yang harus dihadapi ialah untuk memastikan tuntutan globalisasi tidak menjejaskan matlamat negara untuk mencapai pembangunan ekonomi yang seimbang secara lebih menyeluruh. Matlamat pembangunan ekonomi seimbang ini hanya boleh dicapai melalui campur tangan dan sokongan padu dari pihak kerajaan. Justeru pelaksanaan dasar dan strategi pembangunan ekonomi yang cekap dan berkesan adalah perlu. Kewujudan keseimbangan di antara pertumbuhan dengan kesejahteraan ekonomi yang merangkumi aspek keadilan sosial, isu kemiskinan dan agihan seimbang, persekitaran hidup harmoni dan alam sekitar serta pembentukan modal insan berkualiti perlu dibari perhatian yang serius kerana ianya akan menentukan kejayaan pembangunan negara pada masa hadapan (Nor Aini Idris Dan Ishak Yussof, 2009). 3.2 Menambahkan peluang pekerjaan dalam negara. Pekerjaan merupakan asas kepada kehidupan setiap individu. Hal ini akan membolehkan seseorang itu menjadi penyumbang utama kepada masyarakat dan juga ekonomi negara di samping menyediakan kerperluan asas kepada ahli keluarga di bawah tanggungannya. Selain daripada itu juga, pekerjaan dapat memberikan kepuasan individuo dan juga bertindak sebagai salah satu cara untuk meningkatkan nilai peribadi seseorang itu di samping meningkatkan ekonomi negara. Peningkatan peluang pekerjaan dalam pelbagai kelompok dan sektor akan menjana keperluan tenaga pekerja yang andal dan mantap yang akan meningkatkan dan mengukuhkan ekonomi negara. Usa a língua estrangeira akan memerlukan bakat-bakat serantau yang terbaik dalam bidang perancangan, pelaksanaan, penyelarasan, kawalan, pengurus, kewangan e promosi untuk memastikan kejayaan Malásia dalam membangungkan dan merancang ekonomi negara (Nor Aini Idris dan Ishak Yussof, 2009). Di tambahkan dengan penyertaan Malásia dalam keanggotaan ASEAN menyebabkan peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat kian bertambah. Hal ini adalah kerana, ekonomi yang kukuh dalam keanggotaan ASEAN menarik ramai pelabur dari negara ASEAN dan luar untuk melabur dalam negara. Ekoran daripada kadar pelaburan yang tinggi ini maka peluang pekerjaan juga akan turut meningkat. 3.3 Meningkatkan kehadiran pelaburan luar asing (IDE). Pelaburan como merupakan nadi penggerak ke arah pembangunan negara. Kemasukan pemodal-pemodal asing dapat menambahkan pendapatan negara, meningkatkan guna tenaga dan mempercepatkan pemindahan teknologi dan kepakaran ke dalam pelbagai aktiviti ekonomi. Kerajaan telah melipatgandakan usaha untuk menggalakkan pelaburan asing di negara ini. Teknologi Muktahir merupakan salah satu sumbangan yang penting kepada negara. Melalui kemasukan pemodal dari luar maka pemindahan teknologi moden ke negara ini akan giat berlaku. Malásia masih kekurangan sumber kewangan untuk membiayai projek-projek latihan dan penyelidikan demi mencapai teknologi moden. Masalah ini merupakan satu penghalang yang menyekat kemajuan sektor perindustrian. Oleh sebab itu, melalui pelabuaran como maka pelabur-pelabur luar ini akan membawa bksama teknologi dan sistema pengurusan moden serta tenaga profesional yang pakar dan produktif ke dalam negara kita. Mereka juga akan melaksanakan pelbagai programa untuk melatih buruh tempatan demi mengembangkan pengetahuan kepakaran ágar pekerja-pekerja tempatan dapat diserapkan ke dalam projek pelaburan mereka. Contohnya, projek mencarigali minyak di Terengganu (Hassan Naziri Khalid, Morshidi Sirat e Md Harashid Haron, 2006). Matlamat utama kerajaan dalam menggalakkan pelaburan asing ialah untuk meningkatkan gunatenaga dan mengurangkan kadar pengganguran negara. Apabila pelaburan asing bertambah, banyak kilang baru akan didirikan. Dalam usaha menjayakan projek ini, negara kita memerlukan banyak tenaga buruh. Maka wujudlah peluang pekerjaan yang lebih banyak. Perkembangan ini memberi kesempatan kepada para penganggur untuk mendapatkan pekerjaan dalam kilang-kilang tersebut. Pengaliran wang ke luar negeri akan berkurangan kerana banyak barangan import telah digantikan dengan barangan tempatan. Sebelum ini, kebanyakan bahan mentah dieksport ke negara-negara maju dengan harga yang rendah. Kemudian bahan mentah ini diproses menjadi barangan siap dan dijual semula semula ke negara ini dengan harga yang lebih tinggi. Kemasukan pelaburan asing membolehkan banyak modal dan kepakaran disalurkan ke kilang-kilang perusahaan tempatan. Bahan-bahan tempatan boleh diproses oleh kilang-kilang di negara ini. Dengan cara ini, harga dan penggunaan bahan mentah tempatan lebih terjamin. 3.4 Meningkatkan kadar kemahiran tenaga buruh dan teknologi negara. Penyertaan negara dalam persatuan serantau dapat meningkatkan kemahiran tenaga buruh negara. Hal ini adalah kerana perkongsian ilmu yang dianjurkan dapat meningkatkan kecekapan tenaga buruh dan pengaliran masuk teknologi baru dari negara luar yang lebih maju daripada negara kita juga dapat memberi manfaat kepada peningkatan ekonomi negara. Pengaliran kepakaran daripada segi tenaga buruh dan teknologi sangat penting bagi negara yang sedang membangun seperti negara kita Malásia. Hal ini adalah bagi memastikan negara kita tidak ketinggalan daripada segi permodenan dan mempunyai daya saing yang tinggi seperti negara maju yang lain. Kebiasaanya negara membangun seperti Malásia banyak mendapat kepakaran daripada negara-negara yang telah maju seperti negara Jepun, China dan negara-negara Eropah yang lain. Melalui perkongsian ilmu dan kepakaran ini negara kita mampu menjana ekonomi negara yang tersendiri melalui pandangan dan tunjuk abdome daripada kepakaran dari negara luar. Oleh sebab itu, penkertaan Malaysia dalam persatuan serantau banyak mendatangkan manfaat kepada negara dalam konteks perdagangan dua hala (Katiman Rostam, 2006). 4.0 Penutup Sebagai kesimpulannya, perdagangan serantau banyak mendatangkan pulangan yang positif kepada negara anggota lebih-lebih lagi kepada negara yang sedang membangun seperti Malásia. Hal ini adalah kerana melalui penyertaan perdagangan serantau merupakan satu landasan yang positif bagi negara untuk meningkatkan pendapatan ekonomi negara di samping meningkatkan peluang pekerjaan dan taraf escondido mesyarakat setempat melalui peluang pekerjaan yang banyak. Selain daripada itu juga, perkongsian ilmu dan kepakaran dengan negara serantau juga mampu meletakkan Malásia sebaris dengan negara maju dan tidak ketinggalan dalam perkemangan arus perubahan teknologi semasa. Bagi menjayakan sesuatu planeja perkongsian ekonomi, sosial dan teknologi dengan negara serantau, kerajaan banyak memainkan peranan ini. Pihak kerajaan dan pentadbiran seharusnya bijak dalam mengambil peluang yang ada bagi memajukan ekonomi negara. Setiap perundingan yang dijalankan seharusnya mampu untuk mendatangkan manfaat dua hala bagi mendapat kepentingan bersama (Asrar Omar, 2003). Bibliografi Asrar Omar (2003). Apa itu hubungan luar dalam Zulhilmi Paidi dan Asrar Omar (ed.), Hubungan luar antarabangsa. Bentong. PTS Publications do Distribuidor Sdn. Bhd. Chubashini Suntharalingam dan Charles Santiago, (2017). Um relatório do país: o impacto da Afta na economia da Malásia e pequenos produtores. Malásia: instituição de pesquisa e desenvolvimento da agricultura (MARDI). Digital jurnal (2009). O sol nascente no próximo cume da Apec em lima, peru. Diperoleh daripada digitaljournalarticle262508 pada 04102017. Hassan Naziri Khalid, Morshidi Sirat dan Md Harashid Haron (2006). Competitividade global, indústrias eletrônicas de alta tecnologia e o papel dos serviços de carga aérea. Pulau Pinang. USM. Katiman Rostam (2006). Pembandaran dan perkembangan wilayah metropolitano lanjutan lembah Klang-Langat Malásia. Bangi. UKM. Katiman Rostam (2002). Prinsip Asas persekitaran manusia. Bangi. UKM. Mohd Syariefudin Abdullah, Mohd Kamal Kamaruddin, Ahmad Sohaimi Lazim (2009). Kenegaraan dan ketamadunan. Tanjong Malim. Oxford Fajar. Nor Aini Idris e Ishak Yussof (2009). Ekonomi Malaysia kearah pembangunan seimbang. Bangi. Universiti Kebangsaan Malásia (UKM). Ruslan Zainuddin (2001). Sejarah Malásia. Petaling Jaya. Fajar Bakti Sdn. Bhd. Sasak (2018). Tailândia raih keuntungan terbesar daripada perdagangan ASEAN. Diperoleh daripada sasakekonomiinternasional57266-thailand-raihkeuntungan-terbesar-dari-perdagangan-asean. html pada 01102017. Scrib (2017). Dasar luar Asean. Diperoleh scribddoc19011598Dasar-Luar-Malaysia pada 04102017. daripada Sulong Mohamad (1994). Pembangunan dan persekitaran di semenanjung Malásia (terjemahan). Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka. Utusan online (2017). Syarikat Asean perlu berfikiran Asean. Diperoleh daripada utusan. myutusaninfo. aspy2018dt0826pubUtusanMalaysias ecEkonomipgek02.htm pada 03102017. Wikipedia (2017). Kerjasama ekonomi asia pasifik. Diperoleh daripada ms. wikipedia. orgwikiKerjasamaEkonomiAsia-Pasifik pada 04102017.

No comments:

Post a Comment